Aantal schuldsaneringen fors hoger

Het aantal schuldsaneringen is in de eerste helft van 2010 ruim 20% hoger dan in een vergelijkbare periode vorig jaar. Het stijgingspercentage is hiermee het hoogste sinds 2004. Het absolute aantal schuldsaneringen ligt, met ongeveer 5000 uitgesproken schuldsaneringen, ruim onder de 8000 schuldsaneringen van voor de wetswijziging per 1 januari 2008. Verder valt op dat […]

De echte werkloosheid stijgt gestaag

In juli 2010 waren 449.000 personen werkloos, een stijging met 8.000 mensen. De seizoensgecorrigeerde werkloosheid daalt wel, al vijf maanden op rij. De echte werkloosheid stijgt in 12 maanden van 5,2% naar 5,7%. Stijgt of daalt de werkloosheid? Het CBS maakt een onderscheid tussen echt getelde werkloosheid en seizoensgecorrigeerde werkloosheid. De echte werkloosheid steeg afgelopen maand […]

Onderzoek AFM naar arbeidsongeschiktheidspolis ZZP’ers

De AFM doet onderzoek naar het uitkeringsgedrag van verzekeraars van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die afgesloten zijn voor zzp’ers. De AFM wil in contact komen met zzp’ers die problemen hebben met de uitkering. De AFM doet deze verkenning in het kader van de inspanningen om het klantbelang centraal te stellen bij financiële ondernemingen. “We willen ons een beeld […]

Pensioenfondsen gaan korten op uitkeringen

Twintig pensioenfondsen gaan op korte termijn de pensioenuitkeringen verlagen. Dat hebben de pensioenfondsen aan DNB laten weten. Volgens DNB gaat het om kleinere pensioenfondsen die hun vermogenspositie moeten verbeteren. De fondsen hebben fors geleden onder de kredietcrisis en herstel laat mogelijk te lang op zich wachten. De korting zou kunnen oplopen tot veertien procent. DNB […]

Elektronisch verzekeren

Per 1 juli zijn alle obstakels voor elektronisch verzekeren weggenomen met de inwerkingtreding van de laatste fase van de nieuwe wet “Elektronische akten en elektronische algemene voorwaarden “. Deze wet maakt het mogelijk dat onderhandse akten, zoals verzekeringspolissen, digitaal kunnen worden afgehandeld, ook als er vooraf langs andere dan elektonische weg contact met de klant is […]