Zorgen om pensioen nemen toe

Consumenten maken zich meer zorgen om hun pensioen dan vorig jaar. Dat valt op te maken uit

de ING “Vraag van Vandaag” onder gemiddeld 62.000 respondenten per dag.
Uit het weekoverzicht “Vraag van Vandaag” blijkt dat het percentage dat zich zorgen maakt, is gestegen van vijftig (vorig jaar) naar 56 procent nu. Daarnaast zegt bijna de helft (49 procent) meer te moeten gaan sparen voor zijn pensioen en wil 47 procent dat liever zelf doen dan via een pensioenfonds. Vorig jaar lag dat nog op veertig procent.

Wijzigingen in de basisverzekering 2011

De overheid gaat bezuinigen op de zorg. Dit betekent dat er per 1 januari 2011 vergoedingen uit de basisverzekering verdwijnen. Deze zorg kan worden verzekerd in aanvullende verzekeringen.

Uit de basisverzekering wordt vanaf 2011 beperkt:

  • Anticonceptie vanaf 21 jaar;
  • Fysiotherapie tot 13e behandeling;
  • Mondzorg van 18 tot 22;
  • Eenvoudige mobiliteitshulpmiddelen (krukken, looprek, rollator).

5 manieren om snel in de financiële problemen te komen

Steeds meer mensen zitten in de financiële problemen. Hieronder staan vijf manieren waardoor mensen in financiële nood kunnen raken.

Maak niet dezelfde fouten. De vijf manieren om financieel van het pad te raken zijn:

Credit card

De beste manier om bankroet te raken is jezelf te begraven onder creditcardschulden. Credit cards kennen we pas sinds enkele decennia. Voor de huidige generatie zijn ze gemakkelijkste manier om boven je stand te leven.

Aannemen dat de verzekering alles betaalt

Zeker in de VS kunnen medische problemen nog wel eens voor financiële verrassingen zorgen. Ook in Nederland moeten steeds meer kosten zelf worden gedragen. Zorg dat je een buffer opbouwt.

Voorschot op salaris vragen

Als mensen een voorschot op hun salaris vragen betekent dat dat er iets helemaal mis is. Vroeger hadden mensen aan het eind van hun geld ook wel eens een stukje maand over, maar ze wisten vaak op de een of andere manier de eindjes aan elkaar te knopen.

Willen meedoen met buren en vrienden

De buurman heeft een nieuwe auto. Waar doet hij dat van? Vaak geldt dat hij zich de nieuwe auto niet kan veroorloven, maar dat er voor is geleend. Dat geldt niet alleen voor auto’s, maar ook voor allerlei andere producten. Mensen zijn helaas gevoelig voor status en dat brengt ze in problemen.

De waarde van een dure opleiding overschatten

Kennis is macht. Ook in Nederland zijn steeds meer opleidingen, waarvan de kosten zelf moeten worden gedragen. Een hogere opleiding betekent meestal een hoger salaris, maar wegen de kosten wel op tegen de opbrengsten?

Schade door regen en storm

Het Verbond van Verzekeraars schat de schade door de overvloedige regenval van donderdag vooralsnog op minstens vijf miljoen euro.

Dit cijfer is gebaseerd op een statistische inschatting van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) op basis van de schadelast bij soortgelijke calamiteiten in de afgelopen jaren in de particuliere sector. Daar komt de schade in de zakelijke en agrarische sector nog eens bij. Hierover bestaan geen statistische gegevens.

Volgens algemeen directeur van het Verbond, Richard Weurding, is de particuliere schade in de meeste gevallen gedekt in de gebruikelijke verzekeringen. Het is echter altijd raadzaam de voorwaarden er nog eens op na te slaan.

De komende jaren voorziet het Verbond een toename van dit soort hevige regenval vanwege klimaatveranderingen. Een rapport hierover wordt in september gepresenteerd. De belangrijkste gegevens uit dit klimaatrapport zijn eerder op onze website gepubliceerd.

De stormschade van zondagnacht bedraagt naar schatting drie tot vier miljoen euro.

Ruim kwart consumenten leest polisvoorwaarden niet

Ruim een kwart van de consumenten (28 procent) leest de polisvoorwaarden niet of slechts globaal bij het afsluiten van een verzekering.

 

Eén van de vijf consumenten die de polisvoorwaarden wel zorgvuldig doornemen (19 procent) begrijpt niet wat er staat. Ongeveer de helft van de consumenten is naar eigen zeggen redelijk op de hoogte van de polisvoorwaarden. Dat blijkt uit de editie 2010 van de CVS Consumentenmonitor, een representatief consumentenonderzoek dat het Verbond van Verzekeraars dit jaar voor de zevende keer heeft uitgevoerd.