Logisch kan onbetrouwbaar zijn

Consumenten hebben de nodige argwaan jegens verzekeraars en banken. Ook financieel adviseurs scoren niet hoog. Met uitzondering van de eigen adviseur die de klant zelf heeft. Die is in de beleving van de consument heel aardig, attent en deskundig. Uit vele onderzoeken die naar dit gevoel worden gehouden, blijkt de uitkomst redelijk eensluidend.

Uit de vele klantervaringen weten wij dat zaken die de consument niet begrijpt, worden uitgelegd als onbetrouwbaar.

‘Niet eerlijk’

Een student heeft een tweedehandsauto gekocht. Deze auto wil hij allrisk verzekeren. “..en er wordt dus premie berekend over de nieuwwaarde terwijl je de dagwaarde krijgt uitgekeerd”, aldus de student. “ Ze berekenen premie over een te hoge waarde. Dat is niet eerlijk!”

Een ondernemer die zijn telefoon tijdens vakantie kapot laat vallen. “Als ondernemer koop ik die telefoon op de zaak. Vervolgens geeft mijn reisverzekering niet thuis omdat het een zakelijke telefoon was. Was de telefoon privé gekocht dan was het gewoon vergoed. Voor de premie van de reisverzekering maakte dat niets uit. Dat is niet eerlijk!”

‘Banken zijn niet te vertrouwen’

“Ik heb een hypotheek. De rente zakt als de lening ten opzichte van de waarde van de woning lager wordt. De bank loopt dan minder risico en de rente-opslagen kunnen dan vervallen. Ik heb ook een verpande spaarverzekering met daarin een aanzienlijk opgebouwd kapitaal. De bank wil deze niet meetellen om de risico-opslag te verlagen. Terwijl het totale onderpand stijgt ten opzicht van de hypotheeklening. Banken zijn niet te vertrouwen.”

Iedere generatie maakt zijn eigen fouten

Door een goede financiële adviseur te hebben kun je deze zaken voorkomen en met deze kennis maak je andere keuzes.

Daarom zien wij het als onze taak onze klanten hierbij te begeleiden en hen van de juiste informatie te voorzien. Maak gebruik van onze ervaring en deskundigheid om jezelf rijker en onafhankelijker te maken.

Budget, Natura of Restitutie!

Wat maakt de verschillende type Basisverzekeringen anders voor jou?

Budget en Natura
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij ziekenhuizen en andere zorgverleners voor haar verzekerden. De zorgverzekeraar bepaald de prijs die de zorgverlener krijgt en de behandeling die moet worden gegeven. Dit doen zij op basis van landelijke data, de standaard behandelnorm en sturen op deze manier op kosten en “kwaliteit”.

Mocht de arts een andere behandeling nodig achten (vooruitgang gaat snel) dan kan de arts worden gekort of dient hiervoor vooraf goedkeuring te krijgen van de zorgverzekeraar.

Restitutie
Bij een Restitutie Basisverzekering zal de arts de behandeling doen die wordt nodig geacht en krijgt hiervoor de vergoeding die ervoor staat (Nederlands tarief). Dus de zorgverzekeraar betaald de nota zonder invloed uit te kunnen oefenen richting de zorgverlener over de behandeling.

Juridisch verschil
Strikt juridisch bezien ben je klant van de zorgverzekeraar (zorgverzekeraar bepaald wat voor jou goed is) als je een Natura of Budget Basisverzekering hebt. En je bent klant van de arts als je een Restitutieverzekering hebt.

Bij de vraag aan mensen wat ze belangrijk vinden zal iedereen de Restitutie Basisverzekering willen voor de prijs van een Budget Basisverzekering.

 

Financiële steun ouders, mits positieve studieresultaten

Kind op kamers dan verwachten ouders dat geldzaken goed op orde blijven!

Bijna alle ouders (93%) van kinderen die op kamers gaan om te studeren hebben geprobeerd hun kind financieel zelfredzaam te maken. Dat blijkt uit onderzoek onder 575 ouders van kinderen die dit studiejaar het ouderlijke huis verlaten om te gaan studeren. Een ruime meerderheid (85%) gelooft dat hun kind, eenmaal op eigen benen, de geldzaken prima op orde kan houden.

Desondanks voorzien acht op de tien ouders financiële risico’s voor hun kind. Bijna alle ouders (99%) zeggen dan ook betrokken te willen blijven bij de financiële situatie van hun kind, ook als het eenmaal de deur uit is.

Financiële risico’s en slapeloze nachten
80% van de ondervraagde ouders voorziet financiële risico’s voor hun kind, zoals te weinig inkomsten (37%), te veel geld uitgeven (29%), het overzicht verliezen (27%) en het geld verkeerd besteden (28%). 19% van de ouders is bang dat het geld op zal gaan aan uitgaan. 6% van de ouders heeft zelfs slapeloze nachten van de manier waarop hun kind met geld omgaat. Bijna alle ouders (98%) vinden het belangrijk dat hun kind tijdens de studie goed met geld kan omgaan. 82% voelt zich (heel) verantwoordelijk voor de financiële situatie van hun kind, ook al woont het niet meer thuis.

Samen kijken naar kosten, bespaartips en bijverdiensten
De meerderheid van de ouders (93%) heeft het afgelopen jaar samen met hun kind actie ondernomen om hen voor te bereiden op het (financiële) leven op eigen benen. Zo hebben ze de te verwachten inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet (63%), uitgezocht wat de huur- en opleidingskosten zijn (resp. 50% en 45%) en de kosten voor de zorgverzekering bekeken (45%). Bovendien gaven ouders hun kind bespaartips (32%) en zochten ze samen uit hoe hun kind kan bijverdienen (30%).

Financieel bijspringen en bankgegevens controleren
Bijna alle ouders willen ook betrokken blijven bij de financiën van hun kind als het eenmaal uit huis is. Zo is men van plan advies te geven als zijn of haar kind daarom vraagt (79%), financieel bij te springen indien nodig (50%) of te informeren naar de financiële situatie van hun kind (50%). Drie tiende wil helpen bij het kiezen van financiële producten. Sommige ouders trekken de touwtjes nog iets strakker aan: 12% zegt de transacties van de bankrekening te gaan controleren, terwijl 9% de administratie van zijn kind wil bijhouden.

Financiële steun, mits studieresultaten positief
De meerderheid (90%) blijft zijn kind als het eenmaal uit huis is financieel ondersteunen. Bijvoorbeeld door de opleidingskosten te betalen (39%) of de kosten voor de verzekering (33%), de studieboeken (21%) of de kamerhuur (12%) op zich te nemen. Andere kinderen krijgen een vast maandbedrag (35%) en 8% van de ouders betaalt zelfs de boodschappen. Ruim twee derde van de ouders heeft gespaard voor de studie van hun kind. De financiële steun is voor sommige studenten wel aan voorwaarden verbonden. 17% van de ouders springt alleen bij als de studieresultaten positief zijn. 20% van de ouders zegt hun kind wel financieel te willen ondersteunen, maar dat niet (helemaal) te kunnen doen zoals ze zouden willen.

Autoschade eenvoudiger melden!

Automobilisten die schade rijden, hebben geregeld moeite om alle gegevens van het Europees schadeformulier goed in te vullen. Zo stelt één op de drie autobezitters na een schade dat ze het formulier gebruiksonvriendelijk vindt. Eenzelfde aantal vindt dat het ingevulde formulier niet goed leesbaar is, zo blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim 700 autobezitters die het afgelopen jaar schade hebben gehad.

De nieuwe MobielSchadeMelden-app moet deze ongemakken wegnemen én de ongevalsregistratie een impuls geven.

De nieuwe MobielSchadeMelden-app die het Verbond van Verzekeraars, Politie en verkeerskundig ict-bureau VIA lanceren, maakt het voor gebruikers eenvoudiger en sneller om schade te kunnen melden. De app vult veel gegevens automatisch in. Ook is ‘gedoe’ met tekeningen voorbij: foto’s volstaan. Daarnaast is het met de lancering van deze geheel vernieuwde app mogelijk om alle soorten aanrijdingen te registreren. Zo kunnen nu ook fietsers en voetgangers schade melden en kan er melding worden gemaakt van gewonden (letselschade).

Onderzoek: ongemakken met papieren formulier
De ondervraagde schaderijders in het GfK-onderzoek die niet in staat waren om alle gegevens op het schadeformulier in te vullen, leggen de oorzaak vooral bij de ongemakken van het formulier. Van deze groep begreep een op de drie niet alle instructies op het formulier, had vijftien procent van de ondervraagden op het ongevalsmoment niet de juiste papieren bij zich en bij nogmaals vijftien procent ontbraken gegevens van de tegenpartij. De mobiele applicatie moet dit ondervangen.

Ambitie: alle aanrijdingen altijd registreren
Het Verbond, Politie en VIA hebben samen met andere belangengroepen de gezamenlijke ambitie uitgesproken om alle ongevallen altijd volledig en correct geregistreerd te krijgen, waaronder ook schade bij fietsers en voetgangers. Door alle ongevallen altijd in kaart te brengen, kunnen hulpdiensten en overheden – van beleid tot wegbeheer – een slag slaan om het aantal verkeersdoden en -gewonden verder terug te brengen. De succesvolle Nederlandse aanpak van verkeersveiligheid komt namelijk in gevaar als goede ongevalscijfers uitblijven.

STAR Safety Deal
Het Verbond, Politie en VIA zijn de initiatiefnemers van het STAR-project (Smart Traffic Accident Reporting), dat een einde moet maken aan de onderregistratie van ongevallen. De lancering van de MobielSchadeMelden-app maakt hiervan deel uit. Partijen die deelnemen aan STAR zijn Rijkswaterstaat, het Interprovinciaal Overleg, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, VeiligheidNL, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Fietsersbond, TeamAlert, Blijf Veilig Mobiel, Unie van Waterschappen en Veilig Verkeer Nederland.

Voor meer informatie: www.mobielschademelden.nl

 

Mannen en vrouwen kiezen andere dekkingen!

Mannen en vrouwen kiezen andere dekkingen voor de zorgverzekering.

Vrouwen kiezen eerder een ruime dekking voor een lage premie terwijl mannen meer focussen op een lage premie met minimale dekking.

Vrouwen kijken naar keuzevrijheid, anticonceptie, zwangerschap, brillen/contactlenzen, fysiotherapie, buitenlanddekking, alternatieve zorg en een goede tandartsdekking.

Mannen kijken naar lage premie, fysiotherapie, buitenlanddekking en minimale tandartsdekking.

Daarom past Menzis beter bij mannen vanwege 9 fysiotherapiebehandelingen, buitenlanddekking en basale tandartsdekking.

Voor vrouwen is Avero Achmea meer passend vanwege anticonceptie, ruimere tandartsdekking, buitenlanddekking, alternatieve zorg, brillen/contactlenzen, 12 fysiotherapiebehandelingen en toegang tot alle ziekenhuizen.

Vrouwen kiezen voor zekerheid en mannen nemen graag meer risico.